logo

Viete akú by ste mali mať správnu hmotnosť, hodnotu krvného tlaku?

image028Každý z nás túži po krásnom tele, uchovaní sviežosti, psychickom vyrovnaní ako i živote bez bolestí a chorôb. Cestou k dosiahnutiu svojich túžob je zmena životného štýlu, ktorá popri zdravej výžive, zahŕňa i adekvátnu pohybovú aktivitu.

 Viete aká má byť správna hmotnosť?

Každý z nás túži po krásnom tele, uchovaní sviežosti, psychickom vyrovnaní ako i živote bez bolestí a chorôb. Cestou k dosiahnutiu svojich túžob je zmena životného štýlu, ktorá popri zdravej výžive, zahŕňa i adekvátnu pohybovú aktivitu.

Vaša hmotnosť nesmie byť príliš vysoká ani príliš nízka. Podvýživa sa často prejavuje v slabom raste, nedostatku energie ako i nižšej schopnosti pracovať.

Opakom býva nadváha, ktorá často vedie k závažným zdravotným problémom:

  • cukrovka
  • vysoký krvný tlak
  • srdcovo-cievne ochorenia
  • bolesti kĺbov, atď

Ako zistíme správnu hmotnosť?

Existuje niekoľko postupov na vyhodnotenie správnej hmotnosti človeka. Jednou z nich je počítanie indexu telesnej hmotnosti BMI. Vypočítame ho ako pomer hmotnosti človeka v kg k druhej mocnine výšky v metroch.

Vzorec znie:

hmotnosť v kg

BMI = -------------------------------

(výška v m)²

Hodnoty BMI vyhodnocujeme nasledovne:

Ženy podváha Muži
< 18,5 < 18,5
18,5 – 24 normálna váha 18,5 - 25
24-29 nadváha 25-30
> 29 obezita > 30










Ak ste zistili, že Vaša hmotnosť je vyššia ako normálna, treba začať konať! Neznamená to však hladovať, stačí zmeniť stravovacie návyky a pravidelne cvičiť. Tí ktorí chcú schudnúť musia dodržiavať tieto zásady:

  • jesť menej potravín, ktoré obsahujú veľa tuku, cukru, soli
  • jesť veľa potravín bohatých na vlákninu napr. ovocie, zeleninu, celozrnné produkty
  • pravidelne sa stravovať
  • po 18- tej hodine nekonzumovať alebo konzumovať len ľahké jedlo– ovocie, zelenina
  • piť dostatok tekutín
  • obmedziť alkohol
  • mať dostatok pohybu

Tak ak ste medzi nami čo sme sa rozhodli niečo spraviť pre svoje zdravie - vitajte a začnite už dnes! Čakáme Vás v škole prevencie nadváhy- prihlásiť sa môžete na adrese:

Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Trnave

Halenárska 23, Trnava

alebo

Tel. č. 033/5511596

Vysoký krvný tlak!

Vysoký tlak krvi je najrozšírenejšie ochorenie - postrach civilizovaného sveta. Prichádza pomaly a ticho. Pacient nemá pocit choroby a preto sa nehlási u lekára, navštívi ho až vtedy, keď sa objavia komplikácie. Zvýšený tlak krvi nesúvisí s pribúdajúcim vekom. Ale naopak, s výškou krvného tlaku stúpa úmrtnosť na srdcovo-cievne ochorenia. Každý z nás je zodpovedný za svoje zdravie.

Čo môže spôsobiť zvýšenie TK?

Stresový životný štýl, veľká pracovná záťaž, psychické vypätie, nadváha, fajčenie, zvýšený cholesterol , nedostatok pohybu, zlé stravovacie návyky. Zvýšený tlak krvi je spôsobený zníženou pružnosťou ciev a ich zúžením.

Komplikácie pri vysokom TK

  • srdcové: dušnosť pri námahe, nočná, dušnosť, opuchy dolných končatín, bolesť za hrudnou kosťou, búšenie srdca, ischemická choroba a infarkt srdcového svalu.
  • mozgové: cievna príhoda, ochrnutie
  • očné: poruchy zraku

Poznáte svoj TK?

optimálny do120/80
normálny od 120/80 do129/84
vysoký normálny 130/85 do 139/89
hypertenzia I. od 140/90 do 159/99
hypertenzia II. 160/100 do 179/109
hypertenzia III. od 179 /109

 











Ako sa starať o svoj TK?

Pravidelne kontrolovať hodnoty TK, sledovať telesnú hmotnosť, alkohol len v malých množstvách, nefajčiť, obmedziť slané jedlá, soľ nahradiť koreninami a bylinkami, vylúčiť tučné jedlá, vyhýbať sa stresu, zvýšiť pohybovú aktivitu, konzumovať väčšie množstvo zeleniny- prípadne sa prihlásiť do školy krvného tlaku na adrese:

Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Trnave

Halenárska 23, Trnava

alebo

Tel. č. 033/5511596